.

.

יום שישי, 26 בספטמבר 2014

פרויקטנטים ועתודה - מבט לאחור

כל אחד בארץ מגיע לגיל בו הוא מסיים תיכון וצריך להתגייס לצבא. שלוש שנים (או שנתיים) של שירות למען המדינה. אלו שנים חשובות שלא רוצים לבזבז אותן על עבודה לא מספקת כמו תיוג מסמכים או שמירה בשער. אומנם היו לי ציונים גבוהים בתיכון אבל בצבא לא ראו את זה (זה קורה להם לעיתים תכופות). אמרו לי שאני אהיה סוהר. חזרתי כל כך מבוהל הביתה. לא ידעתי שבהמשך אני אכנס למסלול של פרויקטנטים, אבל נגיע לזה עוד מעט.

חשבתי אולי להיות עתודאי. ללמוד כמה שנים ואז להתגייס כקצין ולשרת 6 שנים עם התואר. הבעיה היא שלא היה לי זמן וכסף לעשות פסיכומטרי כמו שצריך אז הלכתי ללימודי הנדסאי. בכנס ההסברה של המסלול הציגו את המסלול כמסלול יוקרתי שבו לומדים שנתיים שבסופם זכאים לתואר "הנדסאי" ולאחר מכן מתגייסים ומתעסקים עם הטכנולוגיות הכי חדישות בצבא. אחרי הצבא מרווחים משכורת התחלתית בעלת חמש ספרות (בגדול הכל שקר, אבל לא ידעתי את זה).

אחרי שהתקבלתי למסלול, התחלתי בלימודים. עברה שנה ואז התחילו להסביר לנו על מסלול הפרויקטנטים. עוד לא כל כך הבנתי מה זה אומר אבל ניגשתי למבחנים. המבחנים לא היו פשוטים אבל עברתי אותם. ואז האמת התגלתה. במסלול ההנדסאים קיימים שלושה דרגים . ההנדסאים שלא הצליחו בלימודים יתקבלו לדרג א'. ההנדסאים שסיימו את הלימודים וקיבלו עד 90 יתקבלו לדרג ב'. וכל השאר (שאלו הפרויקטנטים) יתקבלו לדרג ד'. דרג ג' לא קיים.

מה עושים בדרג א'? סבלים של פצצות, מנקים וכל מיני עבודות דומות. בדרג ב' עושים עבודות תחזוקה פשוטות כמו בדיקת כרטיסי אלקטרוניקה וגם מה שדרג א' עושים. דרג ד' מתחילים לעשות דברים קצת יותר מעניינים, תלוי לאיזה יחידה מגיעים. מתחזוקה בסיסית ועד פיתוח מערכות אלקטרוניות. לשם אני הגעתי. שם גם פגשתי הרבה אנשים שעשו את מסלול העתודה. למדו 4 שנים במקומות כמו הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ועוד.

ופה הכל התגלה לי. עתודאים שלומדים הנדסה לרוב לא באמת יצאו עם ניסיון מהצבא. אולי רק אלו שלמדו הנדסת תוכנה או מדעי המחשב יצאו עם ניסיון באמת טוב. כל השאר למדו 4 שנים שחוץ מהתעודה לא ישאר להם יותר מידי. ההנדסאים שלמדו יג' יד מתחלקים. בערך 95% מהם הולכים לתחזק את המטוס, להעמיס עליו פצצות ולנקות אותו. ורק 5% מהם, אלו שיהיו פרויקטנטים יתקדמו יותר. אם היו מסבירים לי את זה ככה מההתחלה אני לא יודע אם הייתי לוקח את הסיכון הזה.
אגב כתבו משהו מאוד נחמד על היחידה שלי באתר מקו. עוד מקור מידע ששווה לקרוא. בהצלחה!

2 תגובות:

  1. מאוד מעניין, אני לומד יג יד, למזלי גיליתי לא מזמן שעברתי פרויקטנט לחט"ל. חקרתי הרבה וידעתי מראש על מה אני נופל (תכננתי מראש או פרויקטנט או להמשיך משם להנדסה, גם לי היה מצב עם הפסיכו [לא הספיק ניקוד]) הדבר היפה מאוד הוא שמה שאמרת הוא בדיוק כל מה שגיליתי (לא כולל הדרגים) וזה פשוט מרתק עד כמה שזה אחד באחד

    השבמחק
    תשובות
    1. היי ממש לאחרונה עשיתי את המיון לפרוייקטנים ורציתי לשאול מתי מקבלים תשובה (חיל טנא) משום שבריאון החייל אמר לי שהוא רוצה להביא לי פרוייקט ושהוא יחזור אליי אך עבר כבר חודשים ואני חושש שאולי לא התקבלתי תוכלו להגיד לי מתי קיבלתם את התשובות שלכם? תודה לעונים

      מחק