.

.

יום שני, 15 בספטמבר 2014

איזה מקצוע כדאי ללמוד?

אין כמעט בנאדם שבשלבי סיום תיכון ועד שלבי סיום הצבא שלא שואל את עצמו מה הוא רוצה לעשות כשהוא יהיה גדול.
רק שהפעם השאלה אמיתית. גם אני הייתי במצב הזה ואני עוד עובר את התהליך, למזלי בהרגשה שעשיתי את הבחירה הנכונה. הצלחתי לחלק את הבחירה לכמה שלבים קלים שיעזרו לכם הקוראים לא להתבלבל בבחירה.

שלב ראשון - מה אתם אוהבים

לפני שאפשר לדבר על רווחים, נוחות, שעות עבודה ועוד, צריך להבין שאתם צריכים לבחור מקצוע שאתם אוהבים הגיוני לא? לדוגמא אני לא יכול לסבול מקצועות רבי מלל אז אני לא הולך להיות עורך דין. יכול להיות שאני אהיה ממש טוב בזה, אבל ללא עניין במקצוע אין רגש, וחשק לעבוד. ככל שתאהבו יותר את המקצוע אז תגלו בו עניין רב יותר ותשתפרו בו עד שתהיו הצלחה לא קטנה. לכן כדאי להכין שימה של מקצועות שמושכים אתכם. אתם יכולים ללכת לאתר בחירה טובה או AllJobs כדי לקבל רעיונות למקצועות.

שלב שני - סינון ראשוני

שלב זה קצר למדי אבל חיוני מאוד! יש הרבה קריטריונים בסיסיים למקצועות, לדוגמא ביקוש. גם אם מצאתם מקצוע שאתם חושבים שיושב עליכם בול אבל לא תוכלו באמת לעבוד במקצוע זה אז חבל על הזמן שתשקיעו בלימוד שלו. אני אתן דוגמא. מבקר אומנות יכולה להיות עבודה מדהימה לאדם שאוהב אומנות, זו גם עבודה רווחית, מעניינית, לא קשה ובעלת יתרונות נוספים רבים. הבעיה היא שבכל הארץ דרושים אולי אחדים כאלה. אז חבל לבזבז את הזמן וללמוד את המקצוע הזה. אולי אפשר לשמור אותו כתחביב. 

דבר שני שצריך לקחת בחשבון הוא האם יש סיכוי סביר להצליח במקצוע. לדוגמא בחור שלא סיים בגרות ורוצה ללמוד רפואה יתקל בבעיה רצינית. יכול להיות שהוא אכן מסוגל להיות רופא ואפילו אחד מאוד מוצלח. אבל בשביל זה הוא צריך לקבל בבחינה הפסיכומטרית ציון גבוה מאוד וגם להיות בעל תעודת בגרות עם ממוצע בשמיים. חבל לבזבז כל כך הרבה זמן כדי לנסות לשפר את הציונים. אם זה שיפור קטן (או אפילו גדול) ואתם חושבים שזה אפשרי אז לכו עם הלב! אבל להיות ראליים.

שלב שלישי - הבחירה המשתלמת

אחרי שיצרת רשימה של מקצועות וסיננת מתוכם מקצועות שלא מתאימים, נשארו מקצועות סבירים שיכולים להיות בסדר. אבל איזה מהם הוא הכי טוב? השיקול האחרון הוא נוחות העבודה. מה זה נוחות? כמו שהוזכר לכל מקצוע יש את התכונות המיוחדות שלו. שעות עבודה, שכר, קרבה למקום המגורים, רמת סיכון ועוד. דוגמא מעניינת יכולה להיות אם אני מתלבט בין טכנאי למהנדס. בשני המקצועות אעבוד בטכנולוגיות למיניהן וסביר יותר להניח שכטכנאי תהיה לי עבודה קרובה לבית. אבל מהנדס מרוויח בערך פי 2-3 יותר מטכנאי, מקבל רכב על חשבון החברה ואין לו סיכון של התחשמלות או עבודת כפיים. לכן הבחירה ברורה.

לסיום אחרי שלושת השלבים נשארתם עם מקצועות בודדים (אם לא יחיד) ומכאן לכו עם הלב. זה מאוד חשוב כי בסך הכל אין נוסחאות לדברים האלה. אל תמהרו כי זו ההחלטה בין החשובות שעושים בחיים.
בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה